Jak czytać statystyki w Google Analytics? - Agencja Interaktywna - Pixelwork.pl

Jak czytać statystyki w Google Analytics?

Avatar
Dominik Jarnot  16 Sty, 2020   

Znudzony cztaniem monotonnych artykułów? Wypłenij krótki formularz, a bezpłatną wycenę otrzymasz jeszcze dziś! :) Wypełnij formularz

Google Analytics to potężne narzędzie, o którym na pewno już słyszałeś nie raz. Jednak czy potrafisz interpretować pojawiające się tam dane, a następnie na ich podstawie wyciągać wnioski? Jeśli nie, to pozwól, że przybliżę Ci ten temat, bo może okazać się, że już wkrótce będziesz musiał korzystać z tego narzędzia.

Na stronie główniej będziesz posiadał ogólne informacje, które możesz rozszerzyć by odsłonić więcej opcji. Możesz stopniowo przechodzić do szczegółów i zagłębiać się w temat. Pierwsze elementy, które zwrócą na siebie uwagę to: ruch na stronie www, zachowania użytkowników, konwersje

W celu sprawdzenia ruchu na swojej stronie możesz przejść do sekcji „Odbiorcy” / „Przegląd”. Pojawi się nic innego, jak wykres który przedstawia liczbę wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę w określonym czasie. Oczywiście masz możliwość zmiany daty.

W tym oto miejscu masz możliwość sprawdzenia liczby użytkowników, którzy w ostatnim czasie odwiedzili Twoją stronę internetową. Dodatkowo znajdziesz informacje takie jak: ile odbyło się sesji, odsłon, jaki średni czas użytkownicy spędzili na stronie, jaki był współczynnik odrzuceń oraz procent nowych sesji. Interpretowanie tych wszystkich pojęć wiąże się ze znajomością terminów, które się pojawiają, ale spokojnie, w następnych krokach wszystko zostanie omówione.

Sesja to interakcje, które użytkownik wykonuje przez 30 minut. Istotne jest to, że podczas jednej sesji, może odbyć się kilka odsłon, zdarzeń, społecznościowych interakcji, a także transakcji e-commerce. W jedną sesje wlicza się także wejście na stronę, wyjście i ponowne wejście, a to wszystko dzieje się w ciągu 30 minut.

Odsłona, czyli każde przeładowanie strony internetowej. Jeśli użytkownik wszedł na stronę, odwiedza podstrony, które twoja witryna oferuje, odświeża je itp. To może on wygenerować kilkadziesiąt odsłon w ciągu jednej sesji. Wszystko oczywiście jest zależne od tego, ile informacji posiadasz na swojej stronie, oraz czy treść zainteresowała jakiegoś użytkownika.

Współczynnik odrzuceń, czyli liczba osób które swoją przygodę z Twoją witryną zakończyły na stronie, która jako pierwsza pojawiła się na ich ekranach. Może to oznaczać, że wasza strona czy treść jest nieczytelna, bądź nie posiadacie informacji, które mogłyby zaciekawić odbiorcę. Ta wiadomość pozwoli wam podjąć decyzje o zmianach wizualnych lub zmianie treści pojawiających się na waszej witrynie. Oczywiście niekoniecznie muszą to być złe informacje. Tutaj posłużę się przykładem związanym ze stroną typu „one page”. Jeśli posiadacie takową stronę, to wiadome jest, iż użytkownik niema możliwości przejść na inną podstronę, więc jedyne co może wykonać na witrynie, to przeglądnięcie informacji. Możesz również prowadzić jakąś kampanie w której użytkownik chce uczestniczyć i wchodzi na waszą stronę tylko po to, by wypełnić formularz. To również może wyświetlić się w Google Analytics a niekoniecznie jest to negatywny współczynnik.

Sprawdzaj, skąd pochodzi odwiedzający
Kolejną przydatną informacją dla dobrze prosperującej witryny jest informacja, skąd pochodzi użytkownik. W tym celu kliknij „Pozyskiwanie” / „Przegląd”. Twoim oczom ukarze się kolejny graf.

Wszystko zależy od tego, jakie działania e-marketingowe podjąłeś w celach wypromowania swojej witryny. W przypadku pozycjonowania powinien interesować Cię ruch organiczny (Organic Search). Natomiast, jeżeli korzystasz z płatnych kampanii, to powinieneś sprawdzać ruch płatny (Paid Search). Jeżeli jesteś osobą, która jest zaznajomiona z social mediami, posługujesz się nimi w celach marketingowych i komunikacyjnych to będzie cię interesować ruch społecznościowy (Social).

Są to ogólne informacje z których warto korzystać, jednak jest jeszcze coś, czego warto nie przeoczyć. Masz możliwość kliknięcia na każdy z tych kanałów, w celach odkrycia bardziej szczegółowych informacji na ten temat. Jest to raport, który prezentuje tylko i wyłącznie ruch z wybranego kanału. Mowa tutaj o liczbie sesji odbytych za pośrednictwem wybranego kanału oraz liczbie nowych użytkowników. Znajdziesz tu także informacje dotyczące działań podjętych na stronie a także rodzajach dokonanej konwersji.

Co ważne, dodatkowo raport możesz bardziej uszczegółowić. Wystarczy że przejdziesz do sekcji „Wymiar podstawowy” lub „Wymiar dodatkowy”. Dzięki temu narzędziu, będziesz mógł zobaczyć słowa kluczowe, dzięki którym użytkownik znalazł się na Twojej stronie www, datę odwiedzin, skąd pochodzi użytkownik, czy informacje dotyczące tego, jak głęboko zawędrował użytkownik przeglądając Twoją witrynę.

Jak widać Google Analytics to bardzo potężne narzędzie, które bez dwóch zdań, pozwoli ci lepiej organizować treści na Twojej witrynie. Informacje, które tam znajdziesz dadzą Ci jasno do zrozumienia, że coś nie idzie po twojej myśli i warto coś zmienić. Dzięki temu znajdziesz odpowiedzi na wiele nurtujących Cię pytań, jak często twoja strona jest odwiedzana, skąd pochodzą odwiedzający, ile czasu spędzają, jak znaleźli się na stronie, co na niej robią. Dosłownie wszystkie szczegółowe informacje są podane w pigułce i nie musisz kombinować, by takie informacje otrzymać. Google Analytics posiada ogromny potencjał, który warto wykorzystać właśnie na Twojej stronie.


Avatar
Dominik Jarnot [email protected]
Lorem Ipsum jest tekstem stosowanym jako przykładowy wypełniacz w przemyśle poligraficznym. Został po raz pierwszy użyty w XV w. przez nieznanego drukarza do [...]
Spodobał Ci się nasz artykuł? Daj o sobie znać!
0,00 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (0)